UdskrivEmail

Både skidt og godt ...

Jeg stillede på prøve med Faru om lørdagen, og Lene havde æren om søndagen. Om lørdagen startede vi på fuglefattige terrænner. Til gengæld var der mange harer, som Faru forfulgte (lidt for) lystigt.

Senere på dagen endte han i en fasanudsætning, og så lærte han også at prelle. Faru nåede at få en stand, da vi var på vej til frokost. Men, det tæller desværre ikke.

Lene fulgte op om søndagen. Igen var vi på fuglefattige terrænner, men sluttede i en lille brak, hvor der lige pludselig var mange fasaner. Her fik Faru stand, men var noget hård, da han skulle sætte den. Fasanen lettede, og Faru forfulgte den langt. Ingen præmier de 2 dage, men gode kritikker.

Natten mellem mandag og tirsdag blev vi vækket af Faru, der havde store problemer med at trække vejret. Det var lige som om, at der sad noget fast i svælget. Nå, vi fik ham ud at gå lidt, og efter et stykke tid havde han det godt igen. Han havde et enkelt tilbagefald, da han absolut skulle ligge på ryggen med alle fire lige i vejret.

Om formiddagen cyklede jeg en lille tur for at se, om han havde problemer med vejrtrækningen. Vi gik også en lille tur i et stykke brak, og sørme om han ikke tog stand. Jeg lod ham stå i stand et pænt stykke tid - husk det her i starten - hvorefter han fik rejseordre. Frem gik han og op kom en lille fasankylling. Han ville gerne efter den, men jeg fik kaldt ham til orden. 10 meter længere fremme gentog hele seancen sig. Denne gang var Faru kun lidt urolig. Det var så første gang, at jeg gennemførte en perfekt/komplet situation med ham. Det vil sige stand med rejning af fugl.

Da han ikke havde problemer med vejrtrækningen eller hostede, tog vi med på den aftalte træningstur på Oremandsgård om onsdagen. Dagen udviklede sig træningsmæssigt helt suverænt for Faru. I første slip forfulgte han godt nok flygtende agerhøns, men på tilbagevejen fik jeg stoppet ham for en hare, der var så flink at løbe bag om mig, så jeg kunne komme imellem den og hunden. Perfekt. Derefter var der 3 harer, som sprang mens han var i snor, og det tydede så småt på, at han til sidst viste, at han skulle dække ned.

Senere i et hegn arbejde han på to fasaner, som lettede. Igen fik jeg kaldt ham til orden, da han var på vej efter dem. Da vi efterfølgende gik ned til bilerne for at holde frokost, lod jeg ham lige tage et slag ned forbi gylletanken, hvor der er brak og hegn. Han tog stand i hegnet. Også denne gang lod jeg ham stå i et stykke tid, hvorefter han fik rejseordre, og op kom en fasan. Faru var komplet rolig i opflugt og skud.

De andre ville tage en tur til på marken. Jeg tog en lang line på Faru og gik ud på en anden mark, hvor jeg satsede på, at der ville springe et par harer. Det gjorde der ikke. Til gengæld tog Faru stand for enden af marken i lidt brak. Han fulgte forsigtigt og fornuftigt op på fasanen, der ville ind i skoven. Fuglen lettede og situationen var jagtbart, hvorefter pistolen gjaldede. Faru var komplet rolig.

Som sagt et par gode dage, men desværre kom der lidt kriller i halsen på Faru, så vi har været hos dyrlægen. Faru er sund og stærk, og nu venter vi på svar fra 3 lorteprøver, hvor han bl.a. undersøges for hjerteorm.

joomla template